reklama

R3 Dolný Kubín a kde sme dnes

Rýchlostné cesty a diaľnice sú v dnešných dňoch stredobodom spoločenskej diskusie. Rovnako ako diaľnice D1 aj rýchlostná cesta R3 ( D1-Dolný Kubín a obchvat Dolný Kubín ) sú súčasťou plánu ministerstva dopravy v nasledujúcich rokoch. Práve ťah R3 je nosnou zložkou automobilovej dopravy a transportu sever - juh.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

AKO TO BOLO ?

Ako to bolo s našou R3-kou ? Už v roku 2006 boli prístupné prvé varianty rýchlostnej cesty cez dolnú Oravu. Najkritickejšími bodmi sa stalo riešenie problému vedenia cesty v blízkosti obce Komjatná a okresného mesta Dolný Kubín. Práve v Dolnom Kubíne boli v roku 2011 prezentované dva vybrané varianty V1 (tzv. červený) a V2 (tzv. modrý). Pri verejnej diskusii s mestom, zástupcami Ministerstva dopravy (MDVRR SR), Národnej diaľničnej spoločnosti a.s. (NDS), Dopravoprojektu, Ekojetu a samotných občanov, vzniesli občania svoje pripomienku k navrhovaným variantom rýchlostnej cesty.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Už vtedy som poukazoval na možné komplikácie vzniknuté výstavbou ale aj na nevhodnosť navrhovaných variantov pre mesto a jeho blízke okolie. Preto som do diskusie vniesol návrh na vrátenie variantu V3 ( tunel ) späť na zvažovanie. Po tejto diskusii prišlo znova posudzovanie variantov so zapracovaním tunelového V3 variantu s jeho subvariantom V3d a jeho následné porovnanie s ostatnými navrhovanými. Z ukazovateľov záverečnej správy EIA jasne vychádza, že tunelový variant R3 sa javí ako najvhodnejší nie len pre životné prostredie ale aj pre samotný chod a rozvoj mesta Dolný Kubín a jeho okolitých obcí ( viď na www.enviroportal.sk/eia/dokument/136189 ). Faktom však ostáva, že tunel je podľa ukazovateľov ekonomicky najdrahší a jeho náklady prevyšujú viac ako 2-násobne náklady ostatných variantov. Rovnako však treba zvážiť to, že tunel je navrhovaný v profile ako dvojrúrový, čo rovnako ovplyvňuje cenu realizácie takéhoto riešenia. Čo však je nepochopiteľné je, že na výstavbu menej náročný tunel a najmä kratší je pre porovnanie násobne drahší než tunel " Dubná skala", ktorý je dnes už vo fáze výstavby. ( Pre porovnanie úsek Dubná skala - Turany má vysúťažené náklady na realizáciu http://ekonomika.sme.sk/c/5878110/predbezne-naklady-na-d1-dubna-skala-turany-su-335-milionov-eur.html a http://www.demagog.sk/diskusie/530/3-roky-sucasnej-vlady-a-vahostav-v-parlamente/?ph=1 ).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
R3 Dolný Kubín - červený V1 (most)  a modrý V3 so subvariantom V3d (tunel)
R3 Dolný Kubín - červený V1 (most) a modrý V3 so subvariantom V3d (tunel) (zdroj: www.enviroportal.sk)

Keď porovnáme dĺžku a náročnosť úseku Dubná skala - Turany diaľnice D1 ( rozumej profil diaľnice) a úsek rýchlostnej cesty R3 D1 - Dolný Kubín V3 a jeho subvariantu V3d ( tunel - rozumej v profil rýchlostnej cesty podľa záverečnej správy EIA; odkaz:www.enviroportal.sk/eia/dokument/136189  ) zistíme, že cena úseku Kubínskeho obchvatu je značne nadhodnotená ! Preto by mesto Dolný Kubín malo jasne sledovať, čo sa momentálne deje ohľadnej návrhu rýchlostnej cesty.

V dnešných dňoch prebieha vypracovanie štúdie realizovateľnosti tunelového variantu. Vedenie NDS ako aj Ministerstvo dopravy už niekoľkokrát apelovalo na dolnokubínsku verejnosť, že ak nechce zažiť zlyhanie dopravy v meste v dôsledku dostavby D1 mali by tunelový variant vypustiť z hlavy. NDS nadaľej presadzuje červený variant V1, ktorý by mestu zásadne nepomohol. Variant V1 by značne uškodil a obmedzil zdravý rozvoj Dolného Kubína a zároveň by v zásade zhoršil jeho životné prostredie ( viď záverečné stanovisko EIA ).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

PROBLÉMOM SA STÁVA CENA

Cena R3 je zásadným faktom. Dnešný odhad je však značne nadhodnotený. Zaujímavé je, že odhad ministerstva na Dubnú skalu D1 v čase minulej vlády značne podliezol predbežné predpoklady na náklady tunelu pri Žiline (viď súťaž). Následne bola vysúťažená nižšia cena než predpokladaná. Táto cena sa však stala nereálnou v čase súčasnej vlády ! A výherca tendru Váhostav-SK a.s. na D1 pri Martine tiež tvrdil niečo iné, než tvrdí teraz. Prečo ? Odpovede nájdeme v tak populárnej kauze dnešných dní "Váhostav"( pre porovnanie čo tvrdili vtedy a dnes : http://ekonomika.sme.sk/c/5878110/predbezne-naklady-na-d1-dubna-skala-turany-su-335-milionov-eur.html ; ďalej : http://ekonomika.sme.sk/c/6586637/usek-d1-dubna-skala-turany-ma-byt-hotovy-v-roku-2014.html ; ďalej : http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clanok/309024-vahostav-meska-s-platenim-faktur-za-d1-stavba-je-vraj-stratova/ ; Generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato po podpise zmluvy tvrdil, že zmluvnú cenu považuje za reálnu. „Cena je konečná, zmeny sú možné len v odôvodnených prípadoch,“ povedal vtedy Kato s tým, že nepredpokladá vznik mimoriadnych okolností. Súčasťou dohodnutej ceny je aj 10-percentná rezerva. ).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ČO HOVORILO A BUDE HOVORIŤ MESTO ?

Treba zobrať do úvahy nie len to, že v priebehu riešenia rýchlostnej cesty cez Kubín sa zmenila vláda 3 krát. Čo vláda, to iné priority a rovnako aj odhady na náklady. Stálym však ostáva názor mesta z roku 2011, keď sa mesto pre verejnosť jasne vyjadrilo pozitívne, za tunelový variant V3 a jeho subvarianty. V zásade takéto riešenie je pre mesto najlepším a to nie len z dôvodu komplikovanosti gemorfologického rozloženia Kubína, odklonenia dopravy do blízkeho tunela ale najmä z hľadiska jeho budúceho rozvoja, situovania priemyselných a výrobných zón a z celkového širšieho, urbanisticko - koncepčného hľadiska.

ZÁVEREČNÉ STANOVISKO EIA

V záverečnom stanovisku hodnotenia vplyvov na životné prostredie sa jasne hovorí, že tunelový variant ,aj napriek jeho predpokladaným cenám, je z hľadiska multikriteriálného hodnotenia najvhodnejší a v spoločnosti najprijateľnejší. Preto je potrebné ostro sledovať očakávanú štúdiu realizovateľnosti, na ktorú by sa mesto Dolný Kubín malo značne pripraviť a naďalej presadzovať svoje stanovisko. Snáď nechceme aby sa nám stalo to čo Považskej Bystrici alebo aby sa začaté práce nikdy neukončili. To čo som tvrdil pred rokmi tvrdím aj teraz a to že mesto Dolný Kubín, ako aj jeho okres, by sa nemalo stať centrom dopravy ale ostať centrom Oravy.

* autor nie je odborník na dopravu

Miloš Diežka

Miloš Diežka

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  58x

Praktizujúci architekt, urbanista, projekt manažér, študent externého doktorandského štúdia Fakulta architektúry a dizajnnu (FAD STU) v Bratislave Zoznam autorových rubrík:  Dolný KubínSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu