Pozrime sa do histórie. V posledných voľbách do národnej rady získal Robert Fico na preferenčných krúžkoch približne 800 tis. hlasov. Jeho strana vtedy získala o niekoľko viac cca 1,2 milióna. Kde sa stratili títo voliči pseudodemokratickej ľavice ? Sú znechutení ? Bola vôbec voličská základňa Smeru voliť ?
Keď si uvedomíme, že Slovensko v sobotu volilo veľmi neprehľadne (viď výsledky jednotlivých okresov tu), dokonca účasť bola diametrálne odlišná v južných okresoch (viď tu) , severných či západných, môžeme konštatovať, že voliči premiéra Fica sú skrytý. Keď do úvahy zoberieme fakt, že niektoré hlasy sa ešte môžu objaviť, nie len zo strany sociálne slabších okresov ale aj z radov kresťanských demokratov či staršej populácie, ktorá v silnejších okresoch nebola voliť, a že Ficovi voliči sa naplno neprejavili, môžeme konštatovať, že Robert Fico získa viac než milión hlasov populizmu náchylných voličov. Tu sa začína polemizovanie o volebnej účasti v druhom kole, kde nízka účasť môže výrazne pomôcť Ficovi k úspechu.
Andrej Kiska, druhý populistický kandidát, ktorý v sobotu získal 455 996 hlasov a tým porazil inak veľmi úspešných kandidátov Radoslava Procházku a Milana Kňažka, ktorí výrazne vo voľbách pomohli volebnej účasti mladých voličov a strednej vrstvy. Znížili tak úspech Roberta Fica na pre neho drastický výsledok ( ešte nikdy nebol Fico na tlačovkách taký tichý a plachý). Kde však získa milión hlasov proti Robertovi Ficovi ? Budú voliči Milana a Rada voliť Kisku ? To nie je isté.
Skupina voličov, ktorí volili Procházku a Kňažka, určite v druhom kole odovzdá hlas Andrejovi Kiskovi, niekto možno rád, niekto z potreby udržať tento štát aspoň ako tak demokratický. Avšak vôbec to nemusí byť ani polovica a istota toho, že Fico bude v druhom kole porazený. Premiér veľmi dobre vie, že je v situácii, kde môže manipulovať a populisticky až agresívne naháňať hlasy. Preto je veľmi dôležité, čo Andrej Kiska ponúkne mladým voličom a strednej vrstve. Táto skupina ľudí ideály a populistické frázy nepotrebuje. Táto skupina ľudí vie, kto je Robert Fico, nevie však, kto je Andrej Kiska. Pre voličov ‚mlčiacej väčšiny‘ , či ‚občianskej spoločnosti‘ a ‚silného prezidenta s víziou‘ je fráza ‚srdce, rozum, charakter‘ nehmatateľný pojem.
Voliči nebudú opäť voliť menšie zlo. Radšej nepôjdu voliť vôbec, alebo v tom lepšom prípade hodia neplatný hlas. Preto ak má Kiska uspieť, keďže nízka účasť je veľmi pravdepodobná, musí nie len populizmom získať skrytých voličov Smeru, ale musí dokonale prečítať marketing, ktorí sa v Smere varí (o čom svedčí aj mlčiaci Fico – veď každá veta zaváži), a vytvoriť ponuku voličom Rada a Milana, ktorá pre nich bude zrozumiteľná a uchopiteľná. Čakajú nás dva týždne triedneho boja, snáď so začiatkom konca Roberta Fica.
článok na vybrali.sme